311 Staying Healthy During Pregnancy

Raskaana ollessasi vastustuskykysi on luonnollisesti heikentynyt ja sairastumisen riski on suurempi - tämän vuoksi on erityisen tärkeää pitää hyvää huolta itsestäsi. Tässä on oppaamme raskauden ajan tautien ehkäisyyn ja vinkkimme yleisten aamupahoinvoinnin oireiden hoitoon.

Mitä voin odottaa aamupahoinvoinnilta?

Huonovointisuus ja oksentaminen ovat tyypillisiä aamupahoinvoinnin oireita raskauden alkuvaiheessa. Aamupahoinvointi on melko tavallista ja nimestään huolimatta sen oireita voi esiintyä kaikkina vuorokaudenaikoina. Huomioi seuraavat asiat lieventääksesi aamupahoinvoinnin oireita:

Lepää: Pidä säännöllisiä taukoja aktiviteettien välissä, sillä väsymys voi pahentaa huonovointisuutta

Juo nesteitä: Hörppää pieni annos vettä säännöllisesti säilyttääksesi nestetasapainosi, tuntematta kuitenkaan olevasi liian täynnä

Napostele: Syö pieniä määriä terveellisiä ruokia, joissa on paljon hiilihydraatteja ja vähän rasvaa

Nauti kylmänä: Kylmät ateriat voivat olla kuumia parempia, sillä ne tuottavat vähemmän tuoksuja

Pidä huolta hygieniasta: Pese kätesi huolellisesti jokaisen aamupahoinvointikohtauksen jälkeen estääksesi bakteerien leviämisen.

  • Säilytä ja valmista kypsentämätön ruoka erillään kypsennetystä ruuasta ja valmisaterioista
  • Pidä lemmikit ja eläimet poissa keittiöstä ja ruokailupöydän äärestä.

Ruokavalio ja -hygienia raskauden aikana

Raskauden alkuvaiheista alkaen sinun tulee olla varovainen ruokavaliosi ja ruuanvalmistustapojesi suhteen. Raskaus voi altistaa herkemmin tietyille bakteereille ja infektioille, joilla voi olla vakavia vaikutuksia sinun ja sikiösi terveyteen. Tämän vuoksi hyvä ruokavalio ja -hygienia ovat välttämättömiä.

Tarjotaksesi vauvallesi parhaimman mahdollisen alun, varmista että ruokavaliosi on terveellinen ja tasapainoinen. Vältä seuraavia ruoka-aineita:

  • Pehmeät ja pastöroimattomat juustot ja maitotuotteet.
  • Raa'at tai kypsentämättömät kananmunat.
  • Maksa, patee ja suolatut lihat, kuten parmankinkku ja salami, sekä kypsentämättömät lihat.
  • Älä nauti öljymäistä kalaa kuin korkeintaan kahdesti viikossa.
  • Pyri nauttimaan kofeiinia enintään 200mg päivässä (vastaa kahta mukia pikakahvia).

Pienentääksesi sinulle tai vauvallesi koituvan vahingon riskiä, ole erityisen varovainen ruuanvalmistustapojesi suhteen. 

  • Käsihygienia

Pese kätesi saippualla ja vedellä ennen ruuanlaittoa ja syömistä, ja samoin syönnin jälkeen. Jos saippuaa tai vettä ei ole käytettävissä, Dettol Desinfioiva Käsihuuhde tappaa 99% bakteereista ja viruksista. Muista käyttää tuotetta käyttöohjeiden mukaisesti.

  • Kypsentämätön ruoka

Ole erityisen huolellinen kypsentämättömän ruuan valmistuksessa. Kypsentämättömässä lihassa, kalassa ja kananmunissa olevat bakteerit leviävät helposti keittiön pintoja pitkin.

  • Pilkkominen ja kypsentäminen

Puhdista kaikki käyttämäsi keittiövälineet ja leikkuulaudat puhdistusaineella ja huuhtele ne kuumalla vedellä. Pyyhi keittiön pinnat desinfioivalla kertakäyttöisellä liinalla. Uudelleenkäytettävät liinat ovat myös käyttökelpoisia, kunhan muistat puhdistaa ja desinfioida ne säännöllisesti.

  • Ruuantähteet

Käytä aina roskapusseja ja desinfioi roskakori tyhjennyksen jälkeen. Roskakorin kansi on hyvä pitää kiinni hyönteisten ja kärpästen torjumiseksi. 

Kuume ja flunssa raskauden aikana

Et luultavasti tarvitse perehdytystä kuumeen tai flunssan oireisiin, sillä useimmat meistä ovat poteneet yskää, kurkkukipua, lihaskipua ja kuumetta entuudestaan. Hyvä hygienia vähentää riskiä kuumeeseen ja flunssaan sairastumiseen.

  • Pese kätesi säännöllisesti saippualla ja vedellä tai käytä desinfioivaa käsigeeliä.
  • Pyyhi hanat, ovenkahvat, katkaisimet ja muut pinnat säännöllisesti.
  • Vältä läheistä kontaktia kuumeeseen tai flunssaan sairastuneiden kanssa.
  • Peitä suusi ja nenäsi nenäliinalla yskimisen ja aivastelun ajaksi.
  • Laita käytetyt nenäliinat roskakoriin ja pese kätesi huolellisesti.